תקתק מרק !

בין כל ימי השמש החמימים, החורף הזה סיפק לנו פה ושם גם ימים סגריריים שדורשים מרק. מרק זה בעיני ארוחת ערב אולטימטיבית- קל וזריז יחסית להכין, מחמם (אני כבר הבנתי שימשיך להיות לי קר, עד מאי בערך כשהשמש האמיתית תחזור, אבל עד אז, גיליתי שתי שיטות מעולות להתחמם: האחת כרית חימום צמודה (ותודה לדלית!) והשניה- להתחמם מבפנים, כלומר שלוק של שתיה חמה או מרק, מחמם מכף רגל ועד ראש!), ומספק ארוחה בריאה (ירקות וזה..) ועם עלות לא גבוהה של קלוריות (צריך לקזז את כל העוגיות, לא?).

ובין כל המרקים שהכנתי לאחרונה, גיליתי שאותו טריק עובד לכולם! ההכנה הבסיסית נשארת אותו הדבר, מה שמשתנה זה הירק המככב והתבלינים המלווים.

מדובר כאן על מרקים טחונים- ובשביל זה צריך בלנדר מוט ידני (או איך שלא קוראים לו), ככה זה יוצא מחיתי וקטיפתי ובצבע זרחני ואחיד.

אז זה הולך ככה: קודם הגירסה הבסיסית, אח"כ שינויים והתאמות, אח"כ שילובים ותבלונים ובסוף-פחמימות (בכלזאת ארוחת ערב, וקר, אי אפשר בלי..).

הגירסה הבסיסית:

חומרים:

בצל אחד די גדול

2-4 שיני שום (תלוי בגודלן, בירק הנבחר למרק וכמה שומיות אוהבים)

כ-25 גר' חמאה

כף-שתיים קמח לבן רגיל

כף-שתיים שמן (עדיף שמן רגיל, למשל קנולה)

ירק (כמויות יומלצו בפרק הירקות.. משתנה מירק לירק)

תבלינים: מלח-פלפל, אגוז מוסקט, תבלינים נוספים לפי בחירה

כפית עד שתי כפות אבקת מרק עוף/בטעם עוף (גם כאן זה תלוי בירק, בתבלון ובטעמכם האישי, המלצות מפורטות יותר ינתו בהמשך..)

מים- כמות של עד קומקום מלא אחד.

הכנה:

חותכים את הבצל לקוביות. מי שרוצה לקצר יכול לחתוך סתם לכמה פלחים/רבעים, אני אוהבת לחתוך לקוביות זריזות כי אז זה תופס יותר טעמים. בסיר בינוני (עדיף מעט עמוק כדי שבשלב הטחינה עם הבלנדר הידני זה לא ישפריץ יותר מידי) ממיסים חמאה עם מעט שמן רגיל. השמן מונע מהחמאה להישרף (ולהפוך לחומה ולקבל טעם לא טעים). כשזה מתחיל לעשות פססססט- מוסיפים את הבצל, מטגנים על אש בינונית נמוכה (שלא ישרף). בינתיים קולפים וחותכים את השום (אפשר לחתיכות גדולות, רק כדי שישחרר טעמים). נותנים לבצלים להיטגן להם, להפוך לשקופים ואח"כ להשתזף טיפ-טיפונת, זה מה שנותן טעמים מצוינים למרק. מערבבים מידי פעם ושמים לב שלא ישרף (בסיר פתוח, סיר מכוסה תמיד נשרף). בינתיים מרתיחים קומקום עם מים (יקצר את זמן הבישול). את השום מוסיפים כשהבצל כבר נראה מוכן (שקוף ולקראת השתזפות). נותנים לזה עוד 3-4 דק' על אש נמוכה , ואז מוסיפים את  הירק כל ירק חוץ מהאפונה- נותנים לו להיטגן איזה 5 דק' עם הבצלים , להתרכך ולשחרר טעמים (אפונה לא מטגנים, מוסיפים אותה רק אחרי הקמח והמים הרותחים. אבל אם קראתם את הפוסט על מרק האפונה אתם כבר יודעים את זה). אז מוסיפים את הקמח, מערבבים במשך כדקה, משתדלים שלא ידבק לתחתית הסיר. מוסיפים את המים הרותחים (מהקומקום) לסיר (הכמות תלויה בריכוז הירק, בסמיכות שרוצים למרק ובכמות האנשים שאמורה לאכול. המקסימום זה קומקום מלא לסיר בינוני, המינימום זה 2 וחצי כוסות לסיר קטנצ'יק ומרק מרוכז מאוד. בד"כ שמים מים ככה שיכסו את הירקות ). נותנים לזה להגיע לרתיחה, אחרי שרותח מוסיפים את אבקת המרק ומערבבים היטב. אם יש עשבי תיבול זה הזמן להוסיפם לסיר (כולל מקל קינמון).

מבשלים בין 15 דק' לארבעים דק' (תלוי כמובן בכמה זמן דרוש לירק להתרכך, זה המינימום, מעבר לזה בישול קצר ישמור על טעם הירק ועל הרעננות שלו, בישול ארוך יתן משהו יותר "נזידי" ועם טעמים חזקים יותר), על אש נמוכה ועם מכסה מעט פתוח (שלא יגלוש). את התבלינים מוסיפים באמצע הבישול (אם אתם עוד לא יודעים כמה זמן זה יתבשל כי זו פעם ראשונה שאתם מכינים תוסיפו אחרי רבע שעה).

כשהמרק מוכן מכבים את האש (אם החלטתם להוסיף שמנת מתוקה- ראו בהמשך- זה הזמן להוסיף אותה, רגע לפני שמכבים את האש). כדאי להוציא לקערה נפרדת קצת מהירקות של המרק, כדי שישארו לנגיסה בתוך המרק הטחון (אפונה, פטריות, גזרים, אפילו חתיכות קטנות של תפו"א אם אוהבים. פחות מתאים להוציא פלפלים ). אם שמנו מקלות קינמון או טימין- זה הזמן להוציא אותם!! עכשיו- אפשר לטחון.. טוחנים היטב באמצעות בלנדר מוט, עד שאין יותר חלקי ירקות גדולים שניתן להבחין בהם (בגרסאות האפונה והפלפלים כדאי לטחון עוד יותר מהרגיל כדי להעלים את הקליפות). מחזירים לסיר את הירקות שהוצאנו (אלה לנגיסה..), וזהו, מוכן!

שינויים והתאמות:

חיתוך הירקות: אם רוצים הכנה ממש ממש זריזה, אפשר לחתוך את הירקות (החל מהבצל וכלה בירק המרכזי) לחתיכות גדולות, את הבצל לארבע, את הירק גם כן, את השום לחצי. זה יוצא טעים. אבל אם חותכים את הבצל לקוביות- יותר חלקים שלו באים במגע עם החמאה ומיטגנים להם ומקבלים טעמים טעימים. כנ"ל השום. לגבי הירקות, בייחוד הקשים מביניהם- גזר, תפוח-אדמה- ככל שהם יהיו חתוכים קטן יותר הם יתבשלו מהר יותר, מה שאומר שהמרק יהיה מוכן יותר מהר. וזה שיקול, כשרעבים, וגם כשיש שילוב בין ירקות רכים (פטריות, בטטות, פלפלים) שיהיו מוכנים מהר ,לבין ירקות קשים שיתבשלו לאט.

לוותר על החמאה: אפשר גם אפשר. החמאה מוסיפה טעמים נעימים, וגם מאפשרת הסמכה של המרק באמצעות קמח. אבל אפשר גם בלעדיה (מסיבות בריאותיות, דיאטטיות, פרווה-יות וכו'..)- אפשר להסתפק במעט שמן בלבד, רגיל או שמן זית (לפי טעמכם). במקרה הזה גם מוותרים על הקמח, ואז אפשר להסמיך את המרק ע"י (וכאן כבר עברנו להתאמה הבאה- הסמכת המרק..) תפוח אדמה אחד שהוספנו לבישול, או ע"י ריכוז גבוה יותר של ירק ביחס למים. גם הוספת שמנת לבישול תורמת למרקם סמיך יותר. והאמת, גם מרק דליל זה טעים לגמרי (מרק סמיך נותן תחושה של חורפיות ויותר שובע, אבל כשהמרק טעים הוא טעים, סמיך או דליל ..).בלי כל עניין ההסמכות אפשר להכין מרק סופר מהיר: לזרוק הכל לסיר (בלי לטגן את הבצל), עם המים, כשרותח להוביף אבקת מרק, וכל ההתנהלות כרגיל, תבלינים, טחינה וכו'. זה יוצא טעים, פשוט אבל טעים.

אבקת מרק: זה לא חובה, אבל זה מוסיף טעם. אני לא מרבה להשתמש באבקת מרק, אבל במרקים- בלעדיה תמיד יוצא לי קצת אנמי. אם מחליטים לוותר עליה בד"כ שמים קצת סויה, ג'ינג'ר, קינמון וכזה, והרבה פטרוזיליה וסלרי, אבל אני לא לוקחת אחריות…

הטיפ הכי טוב שמצאתי בינתיים- אחרי טיגון הבצל והשום, להוציא מהסיר לקערה נפרדת לפחות 2/3 מכמות הבצל והשום המטוגנים ולהחזיר אותם לסיר כשטוחנים את המרק! ככה הטעמים הטעימים שלהם נשמרים ותורמים למרק ולא הולכים לאיבוד בבישול במים.

שילובים ותבלונים (וכמויות מפורטות לכל ירק):

אז ככה: מרק אפונה הוא הגרסה החביבה עלי (וממנו גם התחיל קונפסט המרק המתוקתק, ועל כן הוא קיבל פוסט נפרד). אבל אפשר גם: מרק ברוקולי, מרק פלפלים, מרק פטריות, מרק ארטישוק ירושלמי, מרק פטריות וארטישוק ירושלמי, מרק גזר ובטטה, ועוד.

כמו שכתבתי בהתחלה- הגרסה הבסיסית נשארת אותו הדבר, מה שמשתנה זה הירק המרכזי והתבלינים. אלה ההמלצות שלי לשילובים בין ירק ותבלין, אתם מוזמנים לנסות ולמצוא את השילובים החביבים עליכם. הרבה פעמים לפני שאני מתחילה בהכנת מרק חדש אני נכנסת לאינטרנט ומציצה בכמה מתכונים- וככה מקבלת רעיונות לאיזה תבלינים לשדך לירק.

אפונה: הכי טעימה כשלעצמה. אם רוצים לרענן אפשר להוסיף עלי נענע בסוף הבישול. מבחינת כמות- בערך חצי שקית אפונה קפואה (אם יש אפונה עדינה עדיף אך לא הכרחי) בכמות של 3/4 קומקום מים חמים (או סיר בינוני שמלא במים לגובה של 2/3 בערך). אני אוהבת שהטעם של האפונה חזק ושהריכוז שלה גבוה במרק, אז אני שמה קצת יותר ביחס למים, למי שזה "אפונתי" מידי יכול לשים פחות אפונה או יותר מים.

פטריות וארטישוק ירושלמי: שילוב מוצלח במיוחד. תבלינים- אגוז מוסקט, טימין (חשוב- לזכור לשלוף את מקלות הטימין מהמרק לפני הטחינה שלו!! העלים ירדו פנימה במהלך הבישול, אבל אתם לא רוצים פיסות ענפים במרק הקטיפתי שלכם..). גם אבקת שום בסוף הבישול יכולה להוסיף. מומלץ לשים יותר שיני שום (4 ולא 2). בארטישוק הירושלמי תורם להסמכת המרק, לכן אם עושים בגרסת הקמח שמים מעט (כף אחת לא גדושה). אבקת מרק- מעט, כפית או שתיים, רק לחזק טעמים, ואם יש אבקת מרק פטריות אז עדיף. כמויות- בערך סלסלה של פטריות ואיזה 4 חתיכות ארטישוק ירושלמי (לא גדולות). אם עושים רק אחד מהם מכפילים את הכמות. שדרוגים: חצי מיכל שמנת מתוקה לבישול (15% ) שמוסיפים בסוף הבישול, רגע לפני שמכבים את האש. זה טעים, מעדן ומפונק, אבל גם מוסיף קצת כבדות למרק. סופר שדרוג: להוסיף שקית או שתיים של ערמונים (אלה שמגיעים קלופים בשקית), כדאי להוסיף אחרי הטחינה ואז יהיו לכם חתיכות נגיסות של ערמונים (כשטוחנים אותם הטעמים שלהם קצת נעלמים במרק).

פלפלים: כן כן, מרק פלפלים. נשמע מוזר אבל טעים! שמים יותר בצל (אחד ממש גדול או שניים בינוניים). שום אופציונלי ולא חובה (מי שאוהב שום מוזמן להוסיף אבקת שום ישר לסיר אחרי טחינת המרק. יאמי). מבחינת כמות- בערך 4 פלפלים גדולים (אדומים, כתומים ו/או צהובים) לסיר בינוני (6-7 לסיר גדול). שדרוגים- ניתן להוסיף חלב או שמנת מתוקה אם רוצים להעשיר את המרק (אבל ממש לא הכרחי). מבחינת תבלינים המרק טעים בגרסתו הבסיסית (מלח-פלפל), אבל אם רוצים אפשר לגוון: להוסיף אגוז מוסקט, מקל קינמון (חשוב מאוד לזכור להוציא אותו מהסיר לפני שטוחנים עם הבלנדר הידני!!! לצערי מניסיון אני יכולה לומר שהבלנדר מתמודד עם המקל בלי בעיה, אבל חתיכות ענפיות בתוך המרק זה…לא משהו). אם לא שמים את שניהם אפשר לשים טימין. כורכום יכול לחזק את הצבע של המרק, ומי שאוהב יכול להוסיף גם מעט פפריקה רגילה (היא עשויה מגמבות, זה משתלב במרק פלפלים…).  המרק יוצא לפעמים חמצמץ, אפשר להוסיף כפית שטוחה של סוכר (כמו שעושים ברוטב עגבניות),  או שני גזרים (בזמן הבישול כמובן). שימו לב שפלפלים מתבשלים די מהר- ככה שזמן הבישול של המרק קצר יחסית (רבע שעה-20 דק' גג). הערה- המרק טעים ביומיים הראשונים, אח"כ קצת פחות מוצלח- עדיף להכין כמות קטנה יותר ולאכול טרי.

ברוקולי: למי שאוהב ברוקולי… כדאי תמיד להוסיף תפוח אדמה (חתוך קטן כי הברוקולי מתבשל מהר), זה שידוך טוב. תיבול- מלח-פלפל ואגוז מוסקט בכמות נאה. כדאי לבשל בישול קצר- עש שהברוקולי מתרכך ולא עד שהוא נהיה חום מרוב בישול. מאוד כדאי להוסיף (בסוף הבישול רגע לפני שמכבים את האש) חצי מיכל שמנת מתוקה (15%), בלי זה המרק פחות מוצלח. שדרוג מוצלח במיוחד- לקלות על מחבת יבשה שבבי שקדים (פרוסים, חתוכים, איך שבא לכם, העיקר לא שלמים) ולפזר על המרק (בקערית ההגשה). מוסיף גם טעם וגם ערך תזונתי..

גזר ובטטה: הכמות תלויה במה בא לכם- מרק "גזרי" או "בטטי"… מתיקות הבטטה דומיננטית וגם זה שיקול. בשביל מרק גזר שימו 4 גזרים בערך ובטטה קטנה, בשביל מרק בטטה שימו איזה 2 בטטות בינוניות ואיזה 2 גזרים. תבלונים אקזוטיים- ג'ינג'ר, חלב קוקוס. אפשר גם שמנת מתוקה (15%, רגע לפני שמכבים את האש) אם יש אורחים…

פינת הפחמימות:

סופסוף הגענו אליה… טוב, הצורה הבסיסית להפוך מרק לארוחה זה לאכול אותו בליווי לחם, טרי-טרי או קלוי, עם חמאה (או פסטו..). אבל יש גיוונים ושדרוגים גם לעניין הזה:

א. לחם שום: זה עובד עם כל מה שיש לכם במקפיא, בחיי. פיתה, לחמניה, לחם לבן, בגט, לחם כפרי או לחם מלא. לזלף על הפרוסה שמן זית (אפשר חמאה אם בא לכם להיות מושחתים), ואז- או לשפשף עליה שן שום (זה למשקיענים), או לפזר אבקת שום, או זעתר. לדחוף לטוסטר-אובן לאיזה 10 דק' (לשים לב שלא יישרף, אחרת סתם השקעתם וכל הבאסה…). וזהו. אפשר לנשנש ליד המרק, לפזר בתוכו כמו קרוטונים, איך שבא לכם.

ב. דגנים: (טוב לא היה לי שם גנרי ממש מוצלח..) קוסקוס, פסטה, אורז (הכי טוב אורז לסושי- הוא יוצא דביק ומשתלב נפלא במרק), קינואה. מה שיש לכם במקרר (מוכן) או שאתם יכולים להכין בצ'יק. שמים כמה כפות מזה במרק (הכוונה לתוספת מוכנה. בעיקרון אפשר לבשל אותה גם בתוך המרק עצמו, אבל לא ניסיתי). התוספת סופגת טעמים (וחום, לא צריך לחמם בנפרד) מהמרק, והוא הפך לארוחה משביעה (תוסיפו לקערת ההגשה, לא לסיר- כי למחרת זה יספוג את כל הנוזלים ויהפוך לדייסה).

ג. פינת הפינוק: טוב זה לא ממש פחמימות אבל יכול לשדרג ולהוסיף למרק. שמים בתוך הקערה האישית ולא בסיר עצמו. כפית פסטו, כף שמנת חמוצה, צנוברים קלויים, קרוטונים (בנאלי אך מוצלח). כמובן לא את כולם יחד.. תבחרו את האופציה החביבה עליכם.

זהו. עד כאן האפשרויות שלי (אם כי יש סיכוי שהפוסט יתעדכן במהלך החורף…). אתם מוזמנים ומצוא עוד אפשרויות וגיוונים (ולדווח עליהם כמובן!),

למרות המלל הרב האפשרויות פשוטות ובאמת מכינים אותן בצ'יק ( חצי שעה למרקים הקצרים, ושעה גג למרק שמתבשל יותר מחצי שעה וחותכים את כל מרכיביו לחתיכות קטנטנות, ועד שהוא מתבשל גם הספקתם לשטוף כלים ולשים לחם שום בטוסטר), ושווה את התחושה של ארוחה חמה ומפנקת.

למי שאוהב, אגב, לכל הירקות אפשר להוסיף כמה עלים של פטרוזיליה וסלרי (ו/או את שורשיהם), את העלים כדאי להוציא לפני הטחינה. ברוב המקרים אין לי בבית ואני עושה בלי, אבל יכול להוסיף טעמים.

בתאבון!

מרק פלפלים בהתהוות (הטשטוש בתמונה זה מהאדים של המרק…):

ואחרי הטחינה, כתום וקטיפתי

מודעות פרסומת

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s